Naprawa "nienaprawialnego" alternatora Peugeot 508

Naprawa "nienaprawialnego" alternatora Peugeot 508

Alternator z możliwością zmiany kierunku przepływu prądu to tzw. "odwracalny" alternator, który może działać jako generator lub silnik, w zależności od kierunku przepływu prądu. W standardowym układzie, alternator działa jako generator, czyli przetwarza energię mechaniczną na elektryczną. Zasada działania polega na tym, że wirnik obracający się wewnątrz stojana z cewkami indukcyjnymi wywołuje w nich przepływ prądu elektrycznego. Prąd ten jest następnie przetwarzany przez układ regulacji napięcia i kierowany do baterii samochodowej, która magazynuje energię elektryczną potrzebną do zasilania urządzeń elektrycznych w pojeździe.


Jeśli kierunek przepływu prądu zostanie odwrócony, czyli prąd elektryczny będzie płynął przez cewki w przeciwnym kierunku, to wirnik zacznie obracać się w przeciwnym kierunku. W ten sposób, alternator staje się silnikiem elektrycznym, który zamienia energię elektryczną na mechaniczną umożliwiając obrót wału korbowego silnika. Ze względu na to, że alternator operuje momentem obrotowym w dwóch kierunkach, producent zaspawał koło z wirnikiem, tak, aby nie było możliwości przypadkowego poluzowania nakrętki i koła. To właśnie przez ten spaw, wielu specjalistów uważa alternator za nienaprawialny.

 Klient trafił do nas z następującymi objawami:
- brak ładowania akumulatora
- na liczniku pali się wiele kontrolek
- sterowniki rejestrują łącznie ok 100 błędów, jednak niektóre stale się powtarzają, np.

Diagnostyka komputerowa:
- P1A94 - alternator odwracalny - usterka elektroniki mocy
- P16CF - alternator odwracalny - usterka zużycia szczotek
- P1A92 - alternator odwracalny - usterka elektroniki mocy
- P1A93 - alternator odwracalny - usterka elektroniki mocy
- P0560 - akumulator - napięcie zbyt niskie

Diagnoza:
- weryfikacja zasilania głównego do alternatora - OK
- weryfikacja sygnałów sterujących sterownikiem alternatora - OK
Wnioski: uszkodzony alternator

Naprawa:
- demontaż alternatora
- wyfrezowanie spawu na kole od wirnika alternatora
- rozmontowanie i weryfikacja uszkodzeń
- naprawa wirnika - wymiana pierścieni ślizgowych
- naprawa regulatora napięcia - wymiana szczotek
- wymiana kompletu łożysk
- oczyszczenie i wypiaskowanie elementów alternatora
- złożenie alternatora i zamontowanie w pojeździe
- kasowanie błędów we wszystkich systemach
- jazda testowa celem weryfikacji systemu start-stop

UWAGA:
Jesteśmy firmą, którą jedna z pierwszych regeneruje te alternatory. Koszt naprawy alternatora znajduje się w cenniku, gwarancja to 1 rok. Dla porównania koszt nowego to ok 3500-4000zł, używany bez gwarancji na chwilę obecną ponad 1000zł.

 

Piotr Niemczyk

© 2017 Auto-Elektryk Stanisław Niemczyk. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.