Komfort (np. elektryczne szyby i lusterka, centralny zamek, wycieraczki itp.)

Komfort (np. elektryczne szyby i lusterka, centralny zamek, wycieraczki itp.)

Moduł komfortu zaraz obok sterownika silnika, jest sercem samochodu. Obsługuje wiele podzespołów, takich jak: elektryczne szyby, centralny zamek, wycieraczki, syrenę alarmową, światła, kierunki, oświetlenie wnętrza itp. W nowych pojazdach znajduje się tam informacja o immobiliserze, kluczykach, więc do jego wymiany wymaga się, albo użycia nowego modułu kupionego w serwisie, albo użycia używanego i odpowiedniego sklonowania informacji z uszkodzonego sterownika. Czasami usterka modułu komfortu powoduje brak możliwości odpalenia pojazdu, ze względu na wlutowane i zalane klejem przekaźniki od zasilania po zapłonie, przekaźnika głównego sterownika silnika czy przekaźnika pompy paliwa.

Kiedyś znajoma podczas dłużej jazdy samochodem, spytała się mnie, czym tak naprawdę jest elektryka samochodowa. Po dłużej rozmowie na ten temat, spytała się mnie, czy ten przycisk do otwierania szyby ma swój sterownik. Oczywiście, układ komfortu to nie tylko jeden sterownik a cała sieć. Informacja o naciśnięciu przycisku przekazywana jest do sterownika drzwi prawy przód, która następnie jest przekazywana szyną CAN do modułu komfortu. W niektórych nowoczesnych pojazdach sygnał z przełącznika wycieraczek jest odpowiednio analizowany przez moduł, a przetworzona informacja przekazywana np. za pomocą sieci LIN do sterowników silniczków wycieraczek.

Głównie ze względu na skomplikowanie układu komfortu, niemożliwa jest wycena naprawy przed zdiagnozowanie usterki. Nie można porównywać naprawy przełącznika szyby, do zlokalizowania sporadycznego zwarcia z masą pojazdu szyny CAN/LIN, która zapewnia wymianę informacji między sterownikami, czy do naprawy/wymiany uszkodzonego głównego modułu komfortu.

© 2017 Auto-Elektryk Stanisław Niemczyk. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.