Regeneracja (naprawa) rozruszników i alternatorów to nasza specjalność. Trudno się dziwić. Kiedy powstawała firma, były to jedne z nielicznych elementów elektrycznych samochodów. Wtedy elektryk samochodowy kojarzył się głównie z tymi dwoma podzespołami. Od lat 80 budowa i zasada działania nie uległy zbytnim zmianą, z wyjątkiem sposobu ich sterowania. Kiedyś rozrusznikiem sterował jedynie styk w kostce stacyjki, a alternatorem kontrolka w liczniku, która wzbudzała alternator. Diagnoza usterek prosta i przyjemna.
Obecnie sygnał wysłany przez stacyjkę, musi zostać przeanalizowany i zaakceptowany przez szereg sterowników, aby ostatecznie wysterowany został przekaźnik rozrusznika, który spowoduje odpalenie samochodu. Natomiast nowoczesnym alternatorem steruje elektroniczny regulator, który wysyła informację o m.in. temperaturze alternatora, prądzie wzbudzenia, napięciu ładowania do sterownika MASTER, (np. sterownik silnik, moduł zarządzania energią, moduł komfortu) za pomocą protokołu komunikacyjnego LIN, gdzie rozsyłana jest do reszty modułów najczęściej magistralą CAN. Na podstanie danych zebranych z innych modułów, MASTER dostosowuje najbardziej optymalne wyniki pracy alternatora i wysyła je do regulatora napięcia. Ma to na celu odciążenie silnika oporami pracy alternatora, np. podczas gwałtownego wyprzedzania bądź sytuacji, kiedy akumulator jest w pełni naładowany w celu oszczędzania paliwa. W obu przypadkach będziemy mogli zaobserwować napięcia ładowania poniżej 13V. Zdarzyć się może również sytuacja, kiedy alternator będzie ładował ponad 15V, jeśli moduły w pojeździe "stwierdziły", że jest duże zapotrzebowanie na energię. Reasumując, odpowiednia diagnoza bez sprzętu diagnostycznego i wiedzy niemożliwa.
Jak ważny jest sprawny alternator, w szczególności przekonał się ten, komu zapaliła się czerwona lampka ładowania daleko od domu. A jak ważny jest rozrusznik, uzmysłowił sobie ten, kto posiada automatyczną skrzynie biegów, a usłyszał jedynie "cykniecie" bądź "zgrzyt" przy próbnie odpalenia. Dlatego warto wcześniej zadbać o te dwa podzespołu i nie czekać na przykre niespodzianki. Alternator wyliczony został na ok 200tys km głównie ze względu na szczotki, pierścień, koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym i łożyska. A rozrusznik? Wszytko zależy o częstotliwości odpalania silnika. Rozrusznik będzie w lepszym stanie, w samochodzie z przebiegiem 200tys jeżdżącym po autostradach, niż ten z przebiegiem 50tys jeżdżącym po mieście.
Jak wygląda proces regeneracji:
1. Przyjęcie części w biurze, nadanie numeru regeneracji (taki sam będzie numer gwarancyjny), wydrukowanie zlecenia.
2. Rozebranie alternatora/rozrusznika na części pierwsze.
3. Weryfikacja uszkodzeń i wycena.
4. Przy większych kosztach i uszkodzeniach (powyżej 300zł) telefon do klienta w sprawie zgody na naprawę. (można ustalić mniejszy prób cenowy przy przyjęciu)
5. Pobranie części z magazynu (w 95% przypadkach wszystkie części są na miejscu od ręki)
7. Mycie i piaskowanie.
8. Naprawa poszczególnych podzespołów, złożenie alternatora.
9. Naklejenie plomby gwarancyjnej z numerem i telefon bądź SMS do klienta o skończonej naprawie.