UWAGA MECHANICY Z POLSKI
ZAMIN ZADZWONISZ PRZECZYTAJ 2 PUNKTY:
1. Kliencie, jeśli jesteś zainteresowany naprawą problemu u nas, zapraszamy do umówienia się na naprawę, bądź na diagnostykę komputerową, którą robimy w tym przypadku od ręki i za darmo, aby wstępnie ustalić problem i wstępnie wycenić naprawę.
2. Mechanicy z Polski, miło nam, że tak często do nas dzwonicie, ale JUŻ nie pomagamy telefonicznie ani mailowo, więc proszę nie dzwonić aby się czegoś dowiedzieć. Jeśli jesteś zainteresowany patrz pkt.1. Dlaczego nie pomagamy? Uważam, że powinno się pomagać sobie wzajemnie, ale kilka telefonów dziennie z pytaniem:
- "czy baterie będziecie odblokowywać online czy offline?",
- "chcę rozmawiać z osobą, która to naprawia, bo mam parę pytań",
- "jestem właścicielem Audi Q7 i chcę się dowiedzieć na czym polega naprawa, krok po kroku proszę" a po wpisaniu numeru kontaktowego dzwoniącego w google wyskakuje mechanika pojazdowa zamiast rzekomego właściciela samochodu
- "chciałbym umówić się na naprawę, bo jestem z Warszawy, ale muszę klientowi wytłumaczyć procedurę naprawy" - a po wpisaniu numeru dzwoniącego wyskakuje mechanika pojazdowa w Rzeszowie.
Powyższe przykłady to tylko mały fragment przykładów próby manipulacji dzwoniących mechaników - szanujmy swój czas i miejmy do siebie odrobinę szacunku. Przez takie krętactwo, człowiekowi przechodzi chęć pomocy dobrym ludziom.
mHEV to rodzaj samochodu, który wykorzystuje technologię hybrydową, ale w mniejszym stopniu niż bardziej zaawansowane hybrydy typu HEV (Hybrid Electric Vehicle) lub PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). W mHEV silnik spalinowy jest wspomagany przez niewielki silnik elektryczny 48V, który pełni funkcję startera, generatora oraz dostarcza dodatkową moc w momencie przyspieszania lub podczas jazdy w warunkach miejskich. Energia z regeneracji hamowania jest również wykorzystywana do ładowania baterii. Układ mHEV jest zwykle tańszy i lżejszy niż HEV lub PHEV, co przekłada się na niższą cenę zakupu i mniejsze zużycie paliwa. Jednocześnie, mHEV zapewnia pewne korzyści ekologiczne, w tym niższe emisje spalin i mniejsze zużycie paliwa w porównaniu do konwencjonalnych pojazdów z silnikiem spalinowym.
Auto trafiło do nas z usterką układu mHEV, objawy to:
- brak ładowania,
- na liczniku pali się wiele kontrolek,
- sterowniki w aucie rejestrują wiele błędów
Diagnostyka komputerowa:
- P0A7D00 – zespół akumulatorów hybrydowych – poziom naładowania zbyt niski
- P0B2900 – zespół akumulatorów hybrydowych – akumulator całkowicie rozładowany
- U046900 – sterownik rozrusznika/prądnicy – sygnał niezrozumiały
- B200096 – sterownik uszkodzony
Diagnoza:
- uszkodzony alternator 48V
- rozładowany poniżej napięcia krytycznego oraz zablokowana elektronika baterii 48V
Naprawa:
- naładowanie ogniw baterii 48V
- odblokowanie elektroniki baterii po rozkładaniu poniżej napięcia krytycznego
- wymiana generatora
- zakodowanie nowego generatora do pojazdu
- odpowietrzenie układu chłodzenia poprzez wysterowanie różnych zaworów i elektrycznych pompek cieczy chłodzącej
UWAGI:
Dlaczego nie naprawiliśmy generatora? Generator skonstruowany jest w tzw. technologii hybrydowej, zamiast znanych nam tranzystorów w obudowach typu np. D2PAK, zastosowane są same struktury krzemowe, których są niewymienne. Można je zastąpić „zwykłymi” tranzystorami, jednak w przypadku tego generatora użyto tranzystorów o szacunkowym dopuszczalnym przepływie prądu 300A. Nawet jeśli udałoby się znaleźć odpowiednie części, to do ich wymiany należy rozmontować alternator, aby podgrzać elektronikę do wysokiej temperatury. Demontując stojan i wirnik generatora nie będziemy w stanie ustawić ich w identycznej pozycji. A dlaczego to ważne? Ponieważ w elektronice alternatora znajduje się kontroler wektorowy BLDC, który mierzy prąd w każdej fazie oraz kąt obrotu wirnika. Każdy ułamek milimetra spowoduje nieprawidłowe działanie generatora. Po ewentualnej naprawie, należałoby ponownie skalibrować kontroler, jak w fabryce, co dla nas jest niewykonalne.
Piotr Niemczyk