Sterownik automatycznej skrzyni biegów jest kluczowym elementem nowoczesnych pojazdów, który wpływa na płynność jazdy i komfort kierowcy. Jednak jak każdy inny podzespół samochodu, może ulec uszkodzeniu. Do napisania artykułu skłoniła mnie ostatnio przeprowadzana naprawa.
Konstrukcja sterownika i zalanie żelem jego elektroniki nie sprzyja kompletnie naprawie, wręcz zniechęca, ponieważ aby dostać się do płyty PCB, trzeba przez parę godzin moczyć sterownik w specjalnym, śmierdzącym preparacie, aby rozpuścić żel. Fakt, że już ktoś próbował naprawić sterownik jeszcze mocniej mówił "nie warto".
Po wpisaniu numeru sterownika na popularnym portalu aukcyjnym, okazało się, że ceny używanych sterowników sięgają już 3000zł, oczywiście bez gwarancji ;)
Ta informacja szybko zmieniła moje nastawienie i postanowiłem pomęczyć się z tym sterownikiem, pomimo jego wcześniejszych prób naprawy.
Umiejscowienie sterownika na zespole napędowym, który poddawany jest dużym amplitudom temperatur i wibracjom oraz stosowanie cyny bezołowiowej przez producentów elektroniki, powoduje, że uszkodzeniu ulegają połączenia lutownicze na płycie PCB. Tak, biorę paręset złotych za naprawę i mówię, że usterką są zimne luty! O zgrozo, koledzy po fachu mnie zabiją.
A czym są zimne luty? To ubytki lutowia między połączeniem elementu SMD z płytą PCB powstałe najczęściej na skutek rozszerzalności temperaturowej i wibracji. Wiele osób myśli, że zimne luty tworzą się tylko w miejscu styku złącza modułu z płytą PCB. Podobnie myślał mój poprzednik, który zabrał się za naprawę tego dość skomplikowanego i BARDZO drogiego sterownika. Wydłubał żel rysując przy tym laminat, porobił „buły” cynowe na pinach, a ubytki w żelu uzupełnił… silikonem octowym… Staram się nie oceniać innych i nie mówić „o Panie, a kto tu Panu tak spier***** ***”, ale w tej sytuacji nie pasuje powiedzieć nic więcej. Oczywiście naprawa nie powiodła się i fachowiec poddał się.
Aby w tym przypadku naprawa miała sens, trzeba wymienić prawie całe lutowie na elementach SMD – sam procesor ma 144 milimetrowych nóżek, którymi trzyma się do płyty. Starą cynę bezołowiową trzeba zebrać na plecionkę i nałożyć nową, tylko tym razem ołowiową, która jest znacznie bardziej elastyczna. Dodam, że oprócz procesora na tej płycie jest jakieś 200-300 elementów SMD – tak, wszystkie trzeba polutować cyną ołowiową.
Dotyczy sterowników skrzyni FNR5, spotykane numery sterowników to: L5E4189E1A, LFFK189E1E, LF6B189E1C, LF8W189E1, LFFM189E1C, LF6L189E1, LF6L189E1, LF6L189E1A, LF6L189E1B, LF6L189E1C i innych w tej samej obudowie.
Najczęstsze błędy zapisywany w pamięci sterowników: U0101, U0100, P0745, P0753, P0758, P0763