Polecam przeczytać głównie posiadaczom SUZUKI SX4 bądź FIATA SEDICI z silnikiem 1,6 i sterownikiem ME17.9.51. Aby zaoszczędzić pieniądze i nerwy zapamiętaj na przyszłość ten artykuł, o ile nie trafiłeś tutaj, bo już masz poniższy problem.
A także osobom, które uważają, że diagnoza usterki ogranicza się tylko do podłączenia komputera.
Problem:
- Podczas jazdy zaczyna migać kontrolka silnika
- Brakuje mocy przy przyspieszaniu
- Nierówna praca na wolnych obrotach
- Zgaszenie i ponowne odpalenie rozwiązuje chwilowo problem
Diagnostyka komputerowa:
- P0301
- P0303
Historia naszego auta, nim trafił do nas:
- Wymienione cewki, świece
- Wyeliminowane wtryskiwacze paliwa oraz instalacja LPG
- Autoryzowany serwis wyregulował luz zaworowy (gdy okazało się, że problem nadal występował, mistrz serwisu stwierdził, że jednak trzeba wymienić głowicę)
- Naprawiona została głowica w niezależnym warsztacie
Pomimo wydanych tysięcy złotych na naprawy, żadna z powyższych czynności nie rozwiązała pierwotnej usterki.
Diagnoza:
Pomimo wizyt klienta w wielu warsztatach, od mechanika pierwszego kontaktu, po gazownika, Autoryzowaną Stację Obsługi Suzuki i zakładu specjalizującego się regeneracją głowic i tak musieliśmy wykonać pewne czynności diagnostyczne, tj:
- Zweryfikowanie poprawność wsześniejszych napraw (czyli poprawności doboru wymienionych części)
- Sprawdzenie spadków napięcia do cewek/wtryskiwaczy podczas jazdy w momencie wystąpienia usterki
- Sprawdzenie oscyloskopem sygnałów z czujników położenia wału i wałka pod kątem zakłóceń
- Wyeliminowanie zmiennych faz rozrządu
- Wyeliminowanie zmiennej długości kolektora dolotowego
- Wyelimotwanie problemów z nieprawidłową mieszanką paliwowo-powietrzną, np. z uwagi na montaż instalacji LPG
- Weryfikacja drożności i szczelności kolektora wydechowego i dolotowego
Dopiero to takich zabiegach, mogliśmy zdecydować o rozklejeniu sterownika silnika i poszukiwaniu usterki na płycie PCB.
Naprawa:
- Naprawa ograniczyła w zasadzie na „znalezieniu Wally’ego i wymiany uszkodzonego elementu na płycie PCB - którego? pozwolę zachować to w tajemnicy, ponieważ spędziłem wiele godzin na jego poszukiwaniu. Dla zainteresowanych, którzy szukają rozwiązania: mogę zdradzić, że nie był to znany układ IC 40049, którego sugerowałaby instalacja LPG
Cena:
- Diagnoza i ewentualna naprawa ECU: ok 5 rbh