„Drobiazg” do naprawy? Przykład skomplikowanej usterki świateł cofania

„Drobiazg” do naprawy? Przykład skomplikowanej usterki świateł cofania

Często dostaję telefony zaczynające się od słów: „Mam małą usterkę do naprawy, kiedy mogę podjechać, żeby pan rzucił okiem?”. Jednak poniższy przykład pokazuje, że naprawa takiego „drobiazgu” może okazać się skomplikowana, czasochłonna w diagnostyce i kosztowna – szczególnie gdy zgłosimy się do autoryzowanego serwisu lub warsztatu, który nie zajmuje się elektroniką.

 Problem: Brak świateł cofania

 

Diagnostyka komputerowa:
System nie zarejestrował żadnych błędów.

 

Zasada działania:
Moduł komfortu, wykorzystując wyłącznik biegu wstecznego, rozpoznaje położenie lewarka zmiany biegów. Informacja jest przetwarzana przez procesor, który następnie steruje tranzystorem, przesyłając napięcie do żarówek świateł cofania.

 

Diagnostyka manualna:
Aby zlokalizować problem, konieczne jest sprawdzenie:
- Stanu żarówek
- Okablowania między modułem komfortu a pokrywą bagażnika, szczególnie w miejscu przejścia między pokrywą a karoserią (pod kątem zwarć do masy lub zwarć między przewodami)
- Zasilania modułu komfortu
- Wyłącznika świateł cofania i jego zasilania
- Przewodów między wyłącznikiem a modułem komfortu, uwzględniając możliwość przerw lub zwarć

 

Opcje naprawy:

Naprawa w autoryzowanym serwisie:
Działania: wymiana modułu komfortu i jego kodowanie
Koszt: nie licząc diagnozy nowy moduł ok 4000 zł + programowanie zależne od serwisu
Czas: około 2 tygodnie (z powodu oczekiwania na nowy moduł)

Naprawa w warsztacie niespecjalizującym się w naprawach elektroniki
Działania: zakup używanego modułu (często bez gwarancji lub z 14-dniową gwarancją rozruchową) oraz zlecenie sklonowania modułu przez elektronika
Koszt: ok 500- 700zł używany moduł + plus klonowanie modułu ok 300-500zł
Czas: około 1 tygodnia

Naprawa w naszym warsztacie
Działania: demontaż, naprawa i ponowny montaż modułu komfortu z pełną gwarancją
Koszt: sama naprawy ok 2-3h zależne od usterki
Czas: 1 dzień

 

Podsumowanie:
Czy elementy odpowiedzialne za podstawowe funkcje pojazdu, jak światła cofania, nie powinny być bardziej bezpośrednie i niezawodne? Kiedyś wyłącznik biegu wstecznego w skrzyni biegów bezpośrednio sterował żarówkami, co eliminowało ryzyko awarii wynikających z komplikacji w module komfortu czy w okablowaniu. Dziś jednak, nawet tak prosta funkcja wymaga współpracy wielu komponentów elektronicznych, co zwiększa potencjalne koszty i czas naprawy.

© 2017 Auto-Elektryk Stanisław Niemczyk. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.