Przyglądając się karawanowi na ulicy, większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jak rozbudowane modyfikacje musi przejść pojazd, aby stać się profesjonalnym samochodem pogrzebowym. Karawany nie są produkowane masowo na liniach montażowych wielkich marek takich jak Mercedes – powstają poprzez przeróbki standardowych samochodów, często modeli kombi, które są wydłużane i wyposażane w zupełnie nowe funkcje. Proces ten jest na tyle kosztowny i skomplikowany, że cena nowego karawanu może sięgać nawet 400 tysięcy złotych.
Adaptacja karawanu – więcej niż tylko wydłużenie
Modyfikacje obejmują nie tylko fizyczne przedłużenie pojazdu, czasem o ponad metr, ale również kompleksową przebudowę wnętrza i tylnej zabudowy. Tapicerka i wykończenia są często wykonywane z wysokiej jakości drewna i skóry, co tworzy eleganckie i profesjonalne wnętrze. Ważną, choć mniej widoczną częścią tych modyfikacji jest dostosowanie instalacji elektrycznej pojazdu.
Dostosowanie instalacji elektrycznej jest kluczowe, ponieważ nowy rozkład wnętrza i funkcje wymagają zmiany lokalizacji fabrycznych modułów – takich jak moduły świateł, ABS, zawieszenia pneumatycznego czy sterowania elektroniką w tylnych częściach pojazdu. Oryginalne systemy muszą zostać przeniesione, aby zrobić miejsce na nowe układy, które są niezbędne do funkcjonowania karawanu.
Nowe Systemy Elektryczne w karawanie
Aby karawan spełniał swoje funkcje, wyposażany jest w dodatkowe instalacje elektryczne, które odpowiadają za:
- Mechanizm wysuwania platformy na trumnę – oparty na systemach stosowanych w automatycznych sterownikach bram, pozwala na płynne i łatwe wysunięcie trumny.
- Elektryczne rolety – umożliwiają zasłanianie i opuszczanie rolet w tylnym przedziale, co zapewnia prywatność i elegancki wygląd wnętrza.
- Oświetlenie ambientowe – specjalne podświetlenie przestrzeni, w której przewożona jest trumna, nadające wnętrzu odpowiedni nastrój.
- Podnośnik hydrauliczny lub elektryczny – pozwala przewozić dwie trumny lub dodatkowe elementy, takie jak kwiaty. To rozwiązanie często stosowane w większych modelach karawanów.
- zmodyfikowane elektryczne otwieranie znacznie cięższej pokrywy bagażnika
Najczęstsze Problemy i Wyzwania w Naprawach Elektrycznych Karawanów
Naprawa instalacji elektrycznej w karawanie wymaga dużej wiedzy technicznej oraz znajomości specyficznych rozwiązań stosowanych przez różnych producentów karawanów. Każdy system pełni istotną rolę, a awaria na przykład otwierania tylnej klapy podczas pogrzebu, może być bardzo problematyczna.
Producenci umieszczają dodatkowe skrzynki bezpiecznikowe w niestandardowych miejscach, aby zapewnić zasilanie dołożonych układów. Niestety, te lokalizacje nie są oznaczone ani wskazane w żadnych schematach dostępnych serwisom. Wymiana przepalonego bezpiecznika może wymagać czasochłonnego demontażu tylnej platformy lub kanapy.
Równie problematyczne bywa odnalezienie modułów przeniesionych z bagażnika pojazdu – takich jak np. moduł sterujący zawieszeniem, moduł AdBlue, tylny moduł komfortu czy moduł pompy paliwa. Ze względu na brak dokumentacji i schematów technicznych, w nowych karawanach często musimy pracować metodą prób i błędów, demontując kolejne elementy i szukając ukrytych modułów.
Jednym z najsłabszych punktów elektryki w karawanach są przedłużane wiązki przewodów. Aby dostosować instalację do wydłużonego pojazdu, firmy zajmujące się konwersją muszą stosować przedłużenia, które niestety nie zawsze są odpowiednio zabezpieczone przed wilgocią. Popularną metodą jest użycie koszulek termokurczliwych z cyną, która ma się topić i zapewnić stabilność połączenia. Takie rozwiązanie, choć szybkie i tanie, nie jest wystarczająco hermetyczne, co naraża połączenia na korozję i w dłuższej perspektywie – awarie elektryczne.
Naprawy elektryczne karawanów to zadanie wymagające fachowej wiedzy, cierpliwości i dokładności. Elektrycy muszą radzić sobie z niestandardową instalacją, ukrytymi modułami oraz wyzwaniami związanymi z zapewnieniem niezawodności w rozbudowanej sieci elektrycznej.